marți, 21 februarie 2017

Zilele trecute, Voica îmi spune că își aduce aminte de America, cum se juca la terenul de joacă și altele. Eu o întreb mirat ce anume își mai aduce aminte. Îmi zice că își aduce aminte de David și de casa lui... Și apoi îmi spune că își aduce aminte totul din filmul ei. Îmi dau seama că amintirile ei sînt preluate din filmele pe care le-a făcut Aurelia despre noi și despre ea. Un fel de pharmakon al uitării, cum ar veni...

***
Ieri Aurelia a plecat la Iași, cu doctoratul său. Voichița zice că-i e dor de mama. Dimineața observ că are pe pernă oglinda Aureliei, dar, grăbit fiind, trec acest lucru cu vederea. Cînd ne încălțăm, Voica îmi spune că a dormit cu oglinda mamei. Mă uit la ea zîmbind. Ce, ai vrut și tu să dormi cu oglinda mamei? – mă întreabă ea iscoditor. Într-o altă seară cînd mama ei plecase la Iași, Voichița își luă cu ea un ciorap de al ei de lînă și adormi cu el la piept.

***
În fiecare seară îi cînt Kirei Somnoroase păsărele pe post de cîntec de leagăn. A devenit un adevărat ritual. Cu timpul am început să mă dedic cu tot mai mult suflet acestei sarcini. Încep chiar să experimentez diferite tonalități, uneori mai și improvizez linia melodică. Cînd ajung la Trece lebăda pe ape, Kira trage un căscat, invariabil. Pînă la urmă, acest cîntec de leagăn a devenit și pentru mine un exercițiu de descrețire a frunții.

***
Voichița află de la mine că Aurelia pleacă la Iași pe cîteva zile și începe a se smiorcăi că „O să-mi fie dor de mama...”. Ca s-o consolez, îi spun că o să-i pregătim o surpriză la întoarcere. Convenim să confecționăm un copac din hîrtie, iar în fiecare crenguță să punem cîte un motiv pentru care o iubim pe mama (puțin inspirat din cadoul pe care mi l-a făcut ea și Aurelia de sfîntul Valentin). În prima zi, rămasă acasă din cauza răcelii, taie, desenează, lipește... copacul. Azi cînd vine Aurelia, îi spun la grădiniță noutatea. Au, a venit ma-ma! – se bucură ea din toți rărunchii. Dar mama a spus că vine în cinci zile... – îmi zice ea, schimbînd tonul. Iar noi n-am reușit să facem copacul!...